PASSIE
Deze periode van
het jaar is de tijd van de eindexamens Zelf merk ik dit ook in mijn nabije omgeving.
Elke dag kijk ik op het lijstje om te zien in welk vak vandaag examen gedaan
wordt door mijn dochter. Tevens zie ik dan dat de examen tijd die 3 uur of 2,5
uur is. 3 uur krijgen de studenten de tijd om hun theoretische kennis over een heel
vak op papier te zetten.
Examens worden
afgenomen op elk niveau van het onderwijs vanaf VMBO tot VWO. Overal wordt
tijdens het examen gevraagd naar de geleerde
kennis in de afgelopen jaren. Bij voldoende kennis slaagt men en kan men
naar een vervolgonderwijs of men kan de maatschappij in gaan en op zoek gaan
naar een baan. En dan het liefst eentje die past bij de opleiding welke men
gevolgd heeft .
Maar gaat het
alleen om kennis als men op zoek gaan maar een passende baan of vervolgonderwijs ? Als je op dit moment een
hoogopgeleide ICT man/vrouw bent kun je uitstekend terecht bij de
belastingdienst. Zij zullen de aankomende periode 1500 mensen aan gaan nemen om
de 5000 mensen die ze gaan ontslaan te vervangen. Want de belastingdienst heeft
meer specifieke kennis nodig . Mij rijst dan de vraag: “Red je het daar dan
mee?” “Is kennis alleen zaligmakend? “ “Of komt er misschien iets anders bij kijken?”
Bijvoorbeeld passend bij de bedrijfscultuur van de belastingdienst?
Vaak is het zo dat
men een opleiding volgt voor een bepaald beroep maar dat men later toch in een
andere functie binnen een ander beroep werkzaam is .
Het is natuurlijk
ontzettend moeilijk om op jonge leeftijd te kiezen voor een bepaald beroep. Je moet
al vroeg kiezen voor je vakkenpakket wat al richting geeft aan je uiteindelijke
baan. Voordat je geslaagd bent, moet je al ingeschreven zijn voor een
vervolgstudie. Als je daarna geslaagd bent, hoop je snel een baan te vinden.
Misschien niet direct binnen het beroep waarvoor je een studie gevolgd hebt,
omdat je in deze tijd allang blij bent als je werk vindt. at
En wat weet je eigenlijk
van het beroep waarvoor je geleerd hebt?? Natuurlijk krijg je in de loop van de
studie echt wel een beeld van wat het beroep inhoudt en in grove lijnen kan een
student aangeven waaruit de dagelijkse werkzaam heden zullen gaan bestaan. Maar
dit blijft altijd nog anders dan dagelijks te werken in dat vak. Nee… zelfstandig
dagelijks aan de bak is in de praktijk voor iedereen anders dan het beeld dat
je had als student.
Ik ben 16 jaar
werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening op een vakinternaat. Op dit internaat
woonden jongeren met meervoudige gedragsproblemen, die niet in staat waren om thuis te wonen.
Halverwege de jaren 80 waren we volop bezig om een vakgerichte opleiding te creëren
voor deze doelgroep. Wij vonden het toen belangrijk dat deze jongeren een
diploma gingen halen zodat ze in staat waren om een plek te veroveren in de
maatschappij. Dagelijks waren er conflicten met deze jongeren. Zij wilden
helemaal niet in de schoolbanken zitten. Een diploma had voor hen geen waarde.
Langzaam gingen
ook mijn ogen open en besefte ik ook een diploma niet zaligmakend was voor deze
jongeren en dat een diploma zeker geen garantie was voor een succesvolle
terugkeer in de maatschappij.
In 1992 heb ik met
enkele collega’s een werkleerroute gecreëerd waarin naast praktische vaardigheden juist sociale vaardigheden en
arbeidsvaardigheden centraal stonden. En
eerst bekeken we waar hun interesse lag , welke werkzaamheden en/of beroep, zij
graag willen doen of waarvan wij wisten dat hun talenten lagen. We ontdekten al
heel snel welke praktische werkzaamheden dicht bij het individu lagen en
waarbij iemand zich prettig in voelde . Het best merkbaar was dit doordat de
dagelijkse conflicten stukken minder werden. Men ging weer plezier beleven in
de dagelijkse invulling op een internaat . De schoolgaande jongeren waren
“verlost van jongeren die niet in de
school banken wilden zitten, waardoor de gemotiveerde schoolgaande jongeren
voor de diplomeringsroute in een rustigere prettige omgeving les konden
krijgen. De jongeren die we plaatsten in de werkleerroute hadden niet meer de
last van theorie lessen waarin ze totaal geen interesse hadden en konden daadwerkelijk
arbeid gaan leveren. We zochten naar werkzaamheden die goed aansloten bij hun
interesses.
De grootste winst
zag je in het feit dat de jongeren veel gemotiveerder werden. En motivatie kun
je het beste omschrijven als ergens zin in hebben. Die zin zag je aan alles bij de jongeren.
Echte motivatie moet uit de mens zelf komen, maar de ontwikkeling van motivatie
kun je wel stimuleren Met name door de
richting aan te geven die plezier oplevert . Door doelen op te stellen die
aansluiten bij wat een individu kan en wil. Gemotiveerd zijn om een beroep uit
te oefenen levert volgens mij het hoogste rendement op. Door dingen te doen die je graag doet ontstaat
er groei en kunnen en willen mensen het beste ervan maken.
Door deze ervaring
ben ik in ieder geval anders gaan kijken naar kennis. Kennis alleen is zeker
niet zalig makend. Natuurlijk moet men altijd een bepaalde mate van kennis hebben.
Maar kennis zonder passie voor het vak is volgens mij een kansloze missie.
Ik heb dit ook
zelf mogen ervaren. Niet alleen in de voetbalwereld waarin de meeste mensen mij
wel kennen als iemand vol passie. Ook in de hulpverlening was mijn passie enorm
om iets te betekenen voor de doelgroep. Daarvoor wilde ik uren werken en barrières
doorbreken. Ik was niet te stoppen tot dat we weer een jongen terug brachten in
de maatschappij.
Mijn dochter is
bezig aan de laatste loodjes voor haar examen. Ze staat er goed voor dus de kans dat ze gaat slagen is
zeer groot. Maar nog mooier vind ik het
dat ze na haar examen naar een vervolg opleiding gaat die ze kiest vanuit haar
passie. Ze gaat als ze slaagt naar het TMO Fashion Business School te Doorn.
Als klein kind was ze al bezig met mode, kleding ontwerpen of dacht ze na over een
eigen kledingzaak. Ze verzon zelfs de naam al op jonge leeftijd: L&L zou de
kledingzaak gaan heten. Super gemotiveerd zal ze daar in augustus gaan
beginnen. Ik vind het geweldig mooi hoe zij haar passie volgt en dat gaat
ondersteunen en ontwikkelen met de daarbij horende theoretische kennis. Haar
liefde voor dit vak voorspeelt een mooie toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten